22. jun, 2013

Service tak :D

Jeg er for det meste et glad-og-nem-at-tilfredsstille menneske. Jeg har dog lidt krav om service - og allerhelst rigtig god service!

Der er så meget snak om at købe varer lokalt her i byen, og det vil jeg rigtig gerne støtte og være med til at tale god for, men det er jo ikke ulovligt at købe udenbys? 
Lige så meget snak er der om monopolvirksomheder - og tendenser, hvilke der kan gøre arbejdseffektiviteten og servicecn rigtig sløv og til tider usynlig. DET er ikke iorden - jeg får da ikke super lyst til at tage tilbage på én af vores ellers skønne caféer her i byen, når jeg gang på gang får bekræftet min irritation over den langsomme og ineffektive servicering. 
Da caféen startede var det eneste de gik op i - serviceservice - service, men den er ligesom røget sig en tur. De mener måske at kunderne nok skal komme af sig selv, uanset hvordan tingene bliver lavet. 
Jeg må dog indrømme at stemningen er hyggelig og nok derfor vi prøver at give det en chance indimellem...

Jeg har et eksempel fra idag: vi er 2 personer - og ingen andre i caféen, bestiller noget mad og 2 latter og beder om at få latterne med det samme i håb om at kunne drikke den inden maden kommer... Fint nok, men nej.... De 2 unge baristaer står og hyggesnakker inden han stille og roligt går i gang med at lave vores kaffer - og de ender med at komme samtidig med maden... Der iøvrigt ikke var særlig varm...
DET er da hverken effektivt eller god service?? Det er måske mig der er krævende at have en forventning om at den person der nu står og arbejder i et forventet serviceminded arbejde, faktisk KAN være serviceminded? 

For at vende lidt tilbage til emnet fra min sidste blog - så synes jeg fortsat at det er god service at ham eller hende jeg skal ind og købe noget lækkert tøj af, selv er godt klædt. Ikke dyre fancy mærker - blot lækkert og smart.
En lille detalje som at ekspedienten kommer hen til mig og spørger om jeg skal bruge noget hjælp og få mig til at føle mig speciel - det er noget vi kan lære rigtig godt af både her i Nuuk/Grønland og også i Danmark. I USA er de verdensmestre i at komme hen til én og få dig til at føle dig som dagens vigtigste kunde - på blot få sekunder! 
Hvor blæret er det ikke?

"Hi, my name is Jane is there anything I can do for you? It is a lovely necklace you are wearing - please feel free to ask for anything"
Eller:
Når man skal prøve en bluse eller kjole, vender de tilbage til prøverummet og spørger til hvordan det går og om størrelsen er den rigtige - PLUS de har været så smarte at vælge en 2-3 stykker ekstra bluser eller kjoler i nogenlunde samme stil som den man er i færd med at prøve - for lige at se om de kan sælge noget mere - jeg synes det er absolut genialt!
Det hjælper at der er konkurrence mellem jobsene derovre, at de er provisionslønnet og så videre, men det ligger også i dem at man behandler kunderne som dem der giver dem deres løn, for det er jo det vi gør os kunder, vi betaler deres løn ved at købe deres varer.

Jeg gik ind i Christian Louboutin butikken i København for at ose lidt og se på de skønne stiletter de har. Egentlig fordi jeg i en længere periode har overvejet et par og gerne vil være sikker inden jeg skal bruge flere tusind kroner for et par sko... 
Nå, men jeg kommer ind iført mine ballerinaer, et par leggings og en almindelig bluse - altså, ikke noget overfancy pancy, men blot mig.
En ung mandlig ekspedient kigger straks op fra sin computer da jeg træder ind af døren - klar til at byde kunden velkommen, men laver istedet elevatorblikket og en lille skuffet grimasse ved synet af mig (jo tak, det var super lækkert for mit ego...) og jeg prøver med et friskt "HEJ!" og ingen svar...!
Jeg snuser rundt derinde i sådan cirka 45 sekunder, for lige at give fjolset med den iøvrigt kiksede frisure (jojo, jeg kan godt blive barnlig og give igen verbalt... inde i hovedet) en chance for at redde den dårlige velkomst - men nej, jeg kan roligt smutte ud igen i ro og fred, da det er det jeg føler er mest velkomment... 
WOW - super service! Han fik lige skræmt en potentiel kunde ud, der kunne have købt et par sko til 3.000,- i hans butik en dag...
Jeg kommer ikke til at gå derind igen - hvis jeg skal betale SÅ meget for et par sko, så forventer jeg sørme også at han i det mindste får mig til at føle mig velkommen.
Uanset hvilken vare du sælger - om det er kaffe, sko, mobiler, fødevarer, rådgivning i det offentlige, billetter eller bilvask, så vær sød at huske på at JEG skal komme tilbage igen og ikke nødvendigvis gør det blot for at støtte det lokale her i byen. Jeg vil føle mig velkommen hver gang.

Grunden til at købe lokalt her er stor og enormt tydelig - jeg vil dog ikke gøre det for hver en pris... Jeg foretrækker mine italienske sko, jeg elsker at have et fint minde fra et andet land - og så kan en fantastisk kjole også betale sig at have for sig selv, men hverdagsting der gerne må være billige og ligetil kan sagtens købes her, måske for en lille bitte smule ekstra end online, men forhåbentlig er det så en god og dejlig service vi betaler for.

Forventer du ikke en vis service når du handler ind?
Hvor oplever du den bedste service her i byen?